Digitalisering

[et_pb_section bb_built=»1″ admin_label=»section» transparent_background=»off» background_color=»#343e25″ inner_shadow=»off» parallax=»off» parallax_method=»off»][et_pb_row admin_label=»row» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» background_size=»initial»][et_pb_column type=»4_4″][et_pb_text admin_label=»Text» background_layout=»light» text_orientation=»left» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» background_size=»initial»]

Digitalisering – Scanning

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section bb_built=»1″ admin_label=»section» fullwidth=»off» specialty=»off»][et_pb_row admin_label=»row» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» background_size=»initial»][et_pb_column type=»2_3″][et_pb_text admin_label=»Levere» background_layout=»light» text_orientation=»left» use_border_color=»off» border_color=»#ffffff» border_style=»solid» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» background_size=»initial»]

Hva kan du levere til oss?

Vi digitaliserer det meste av analogt fotografisk materiale og andre kunstneriske originaler, som malerier, tegninger, kart eller hva du måtte ønske å få overført til digital form. Om man velger scanning eller avfotografering – repro kommer an på en vurdering av flere forhold, som størrelse, overflate, gjenskinn og detaljkrav. Vi tar imot originaler enten der lysbildekassetter, magasin, album, negativfoldere, arkivsystemer eller bare materialet i en pose.

Alle behov

Vi har en rekke scannere som er vedlig gode, eller vi bruker et kamera tilpasset oppgaven, og kan levere arbeid tilpasset alle behov, forskjellig kvalitet/prisforhold for alle budsjettnivåer. Det inkluderer museumskvalitet som vil tilfredsstille de mest krevende og kritiske kunstnere.

Hva kan vi levere?

Vi kan levere hele prosjekter, eller deler av arbeidsflyten etter avtale. Kunder kommer med alt fra et negativ til store bildearkiv. Vi har faglig forståelse for institusjonelle kvalitetskrav og normer, og kan være en god partner i både store og små prosjekter som inneholder digital mediebruk.

Fagtjenester

Hos oss kan fotografer og andre som ønsker å være tilstede under scanning, redigering og trykk av bildene få direkte bestemmelse på utforming av sitt kunstneriske uttrykk. Vi tilbyr samarbeid og diskusjon om de beste løsninger for motiv tilpasset kunstnerens ønsker og bruksbehov.

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=»Scanning» background_layout=»light» text_orientation=»left» use_border_color=»off» border_color=»#ffffff» border_style=»solid» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» background_size=»initial»]

Dette består i å montere originalene i en av scannerene, sette innstillinger og gjennomføre scanningen til en råbildefil. Denne fremkalles så digitalt i en RAW konverter, og denne filen behandles så videre i et avansert bildebehandlingsprogram. Det er mange slike på maskinene her.

Det viktigste er å passe på at kurven i histogrammet er god. Da er hvitt og sort punktnivå satt rett.

Beskjæring etter fremkallingsnorm

Dette betyr å renskjære kantene slik at mest mulig av bildet er med, men ikke noe av de sorte eller hvite kantene. Ønskes noe annet, opplys om det.

Vi kan hjelpe til med å korrigere for falmede farger, støv, riper og andre forhold i bildet som ikke er som ønsket.

ICE eller FARE støv og ripefjerning

Dette er en rutine hvor et infrarødt lys i scanneren skiller mellom bildeinformasjon i originalen og støv og riper, slik at bildet ser renere og klarere ut. Også kalt hardware basert rensing. På visse filmtyper som Kodachrome og sort/hvite negativer kan denne prosessen virke dårlig, på grunn av at kjemikalieinnholdet i de filmene er annerledes, f. eks. for mye sølv til at det infrarøde kan skille mellom støv/riper og billedinformasjon. Man bruker det der hvor en slik funksjon ikke ødelegger innholdet i bildet, det er ikke alltid det er mulig å få med de vare detaljene med automatisk støv og ripefjerning, uansett hvor mye man justere innstillingene.

Korrektur av farger og lyssetting

Dette er en rutine som korrigerer bildene for de mest åpenbare feil og fargestikk. Vi velger ofte å gjøre dette sammen med kunden, det er ofte snakk om en subjektiv personlig vurdering.

Filformat TIF i høyeste kvalitet

Bildefilene leveres som standard i TIF, dette tar vare på alle de originale dataene på en bra måte, men som også er langt mindre komprimert, dvs. en mye større bildefil enn JPG, som er det mest populære formatet til bruk på mobil, nettbrett og WEB. Vær obs på at har du lagret et bilde i JPG format, vil det være færre muligheter for en god bildebehandling i f. eks. Photoshop.

Dersom dette er bilder som skal etterbehandles eller man ønsker å bevare mest mulig frihet for ettertiden, anbefales lagring i TIFF format. Vi kan uansett levere et sett genererte JPG bilder med leveransen, eller i annet ønsker filformat.

Bilder levert på ekstern disk, minnebrikke, DVD, CD eller overført via nett.

Bildene dine kan komme på et lagringsmedia, eller overført til en adresse via Dropbox, Hightail, Wetransfer, EPOST eller vi kan overføre de på FTP til en oppgitt adresse.

Fargerom (Colour profile)

Bildene leveres normalt i fargerom Adobe RGB 1998, men kan skapes og redigeres i andre fargerom dersom det er ønskelig. Husk å gi beskjed.

Oppløsning (PPI) og fargedybde (Bit pr. kanal)

Man kan selv bestemme hvilke oppløsning vi skal scanne inn bildene med, og tilsvarende hvor mange piksler bildet i bildefilen skal ha.

Scanneroppløsningen sier hvilke oppløsning vi leser originalen med, mens Printer – Skriver oppløsningen er den oppløsningen det ferdige bildet skrives ut i, med den størrelsen som kunden da ønsker på sitt bilde.

Til vanlig web bruk kan en bildefil med utskriftsoppløsning på mellom 72 og 300 ppi være nok, mens til arkiv hvor man vil ha muligheten for å bildebehandle og forstørre bildene i fremtiden kan det være fornuftig å ha langt flere piksler å gå på, 1200 ppi eller mer på bildefilen er ikke uvanlig.

Til grunnlag for store utskrifter med bra kvalitet lønner det seg å koste på seg å ha bildefiler på 2400 eller 4800 ppi fra film.

For gode lysbilder og negativer velger mange 2400 PPI eller mer, gjerne med en fargedybde på 16Bit pr. kanal, også kalt 48 Bit.

8 Bit pr kanal gir et nyanserom på 256 gråtoner/farger pr. kanal(Rødt-Grønt-Blått), som til Web og skjermbruk er bra nok for de fleste. Alle JPG filer er i 8 bit.

16 Bit pr. kanal gir et nyanserom på 65536 farger pr. kanal, noe som egner godt til videre bearbeiding i Photoshop og andre programmer, og som kan være et bra grunnlag for en fremtidig database over dine originaler.

Et 24x36mm negativ eller dias bilde i 2400 DPI med 48 bit farger gir en bildefil med størrelse på ca. 44 megabyte i TIFF format, som er typiske parametere mange velger til scannede dias og negativer.

Etterbehandling

Vi tilbyr å etterbehandle bildene etter dine ønsker. Dette er noe mange ønsker å gjøre selv, så vi tilpasser leveransene i henhold til dine ønsker og behov.

Dersom du ønsker at vi skal gjøre korreksjoner, retusjeringer eller andre ting med bildefilene, opplys om det.

Vi kan også tilby retusjering av bildet både innen den kunstneriske – kreative sjanger og tekniske korrigeringer.

Sort – Hvit / Gråtone

Bilder som er i en gråtone har ofte allikevel en fargetone, som sepia, svakt brunskjær eller andre karakteristikker som man ønsker å bevare. Ta stilling til om du ønsker bildene konvertert til en profil med gråtone, eller om det skal brukes et fargerom for å ta vare på de ulike nyanser i bildet.

OCR

Vi har også både erfaring og kompetanse på optisk karaktergjenkjenning, og kan scanne inn dokumenter med tekst som vi så analyserer og lagrer som tekst, slik at du kan bruke teksten i tekstbehandler eller på internett etter behov. Blandede dokumenter med tekst og bilder kan også scannes inn på denne måten. Her må vi se på originalene og vurdere hvert enkelt tilfelle før vi kan gi et tilbud på jobben.

Med OCR slipper man å taste inn teksten i dokumentet for å redigere den eller benytte den i nye dokumenter, den blir lest og tolket automatisk i denne prosessen, for så å bli verifisert av en stavekontroll.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=»1_3″][et_pb_image admin_label=»Image» show_in_lightbox=»off» url_new_window=»off» animation=»left» sticky=»off» src=»http://www.stensethphoto.no/wp-content/uploads/2014/09/film-holders.jpg» animation_direction=»left» show_bottom_space=»on» animation_style=»slide» animation_duration=»500ms» animation_intensity_slide=»10%» /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=»row» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» background_size=»initial»][et_pb_column type=»1_4″][et_pb_blurb admin_label=»Tilbake» title=»Tilbake» url=» http://www.stensethphoto.no/?page_id=92″ url_new_window=»off» use_icon=»off» icon_color=»#2EA3F2″ use_circle=»off» circle_color=»#2EA3F2″ use_circle_border=»off» circle_border_color=»#2EA3F2″ icon_placement=»top» animation=»top» background_layout=»light» text_orientation=»center» background_position=»top_left» background_repeat=»repeat» background_size=»initial» _builder_version=»3.0.89″]

Trykk her for å komme tilbake til labsiden.

[/et_pb_blurb][/et_pb_column][et_pb_column type=»1_4″][/et_pb_column][et_pb_column type=»1_4″][/et_pb_column][et_pb_column type=»1_4″][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *