Fotolaboratorium

Lav kost - høy kvalitet

Små driftskostnader og lang erfaring gir mye for pengene.

Personlig tjeneste

Kunstneren inviteres til å delta og ta kontroll på hele prosessen.

Leverer hele verdikjeden

Her får du alt du trenger til utstillingen din, dine salgsbilder eller din portefølge.

Referanser

Kunder herfra har hatt vist sine bilder på MOMA, Centre Pompidou, Milton Keynes, Hosfeldt Gallery og mange andre kjente steder i Norge og resten av verden.

Tjenester

Eksempler på fagområder jeg leverer.

Digitalisering

Foto eller scanning

Digital bildebehandling

Raw fremkalling, bildejusteringer, retusj, Photoshop, pre-press og annen forberedelser av bilder til print.

Print av foto og kunst

Print av Giclée, foto, og alle kvalitetsoriginaler på Canson Arches media.

Montering av bilder på plater

Jeg kan montere bildene, foreløpig har jeg:

Alu board.
Kapa – skumkjerne.
Lerret på blindramme.

 

Scroll videre ned for mer info

Trykking av bilder

Her får du trykk fra printing på absolutt høyeste Fine Art nivå. Du kan få profesjonelle forstørrelser, Giclée prints av dine bilder til en moderat pris.

De fleste seriøse kunstnere velger å bruke muligheten hos meg til å delta i prosessen selv. Du kan være med på digitaliseringen, bildebehandlingen, pre-press klargjøring og selve trykkingen. Da har du full kontroll på at resultatet blir optimalt for deg og slik du ønsker. Det er jo tross alt din kunst, det blir aldri det samme å levere fra seg arbeidene til en print service som blir utført uten at du er med på det. Da mister du mye av eierskapet til dine Giclée kunsttrykk. Det er svært mange ting som kan variere mye under en slik prosess, og bare en liten vurdering som ikke er slik du ønsker, kan forandre utrykket på trykket til noe helt annet.

Det benyttes et system med 12 farger, pigmentert blekk med vannbase, 2400 linjer pr. tomme, dvs. at oppløsningen blir ekte 600dpi på utskriftene. Fargerommet tilsvarer Adobe RGB, som er så stort som man kan få på printere i dag.

Jeg anbefaler Giclée fremfor C-print. Med min metode får jeg større Gamut, dvs fargerommet er større, dette er særlig synlig i det røde-varme området. Både Giclée og C-print er holdbare, begge er digitale, med C-print blir bildet overført til papiret med laser. De tidligere valide argumentene for C-print er nå ikke gyldige som fordeler for det, teknologien, bruken av papirene og behandlingen av bildene før og under print gjør at jeg mener jeg kan lage like gode eller bedre print med Giclée metode nå.

Prosessen er spesialisert på de fineste medier, lerret, kunst og fotopapir fra Canson Arches. Jeg mener at for å kunne trykke de beste Giclée man kan få, vil jeg spesialisere meg på et papirmerke, og kjenne det så godt at jeg virkelig kan få det alle beste ut av arbeidene som trykkes på det. Da kan jeg også optimalisere ICC profilene og pleie prosessen på en kjærlig måte, alltid klar for de beste mulige trykk.

Kundene er f. eks. særlig imponert over at det går an å få bilder på matt papir (f. eks. Edition Etching Rag 310gr.) med rene og klare farger, svært godt sortnivå og fine og vare detaljer i høylysene. Utskriftene på Barytt ser ut som det gode, gamle og tradisjonelle Baryttutseende, en klassisk kvalitet med stor tyngde og fantastiske dybde i farger og toner. Høyglanset papir til foto ser strålende ut der hvor det passer. Platine og Satinpapir egner seg godt de fleste motiver. Den klassiske BFK Rives gir en fløyelsaktig overflate med utrolig dybde og følelse, men tåler ikke at man berører de mørke feltene i bildet, må behandles med forsiktighet. Trykker også bilder på lerret, både de som ser klassiske ut, Museum & Artist Canvas Water Resistant Matte, og de nye, slik som Photoart HD Canvas, som er hvitt og mer finstrukturert enn man er vant til. Da får man både en ren bildeflate og svært gode farger, nesten samme kvalitet som på papir. Lerret spennes gjerne opp på blindramme.

12 farger, pigmentert blekk, den beste print du kan få !

Digitalisering

Noen ord om digitalisering / Scanning

Canson Arches Edition Etching Rag 310gr.

Dette er et 100% bomullsbasert papir, uten optiske blekemidler, og har den reneste hvite overflate tilgjengelig i markedet. Papiret byr på de dypeste sorte nivåer, stor skarphet i bildene og en optimal farge gradasjon som sammen med den unike følelsen av en aning korn gir en fantastisk bildekvalitet. Egner seg godt for detaljerte bilder, farge og sort/hvitt fotografi. Portretter ser aldri så gode ut som på Edition. Det er en struktur i papiret, men den er jevn og tiltalende. Overflaten er bestrøket med et lag mikroporøs substans for at blekket skal feste seg pent og skarpt på en god måte. Både papiret og blekket er naturprodukter, får man en bonus med at man kan kalle det økologisk, ved siden av at holdbarheten er lang. Dersom man unngår unngår for høy fuktighet, store temperaturforandringer og UV bestråling, dvs. ikke direkte sollys, så vil fargeektheten vare opp mot 150-200 år.

Canson Arches Velin Museum Rag 315gr.

Dette papiret har vært brukt av kunstnere i århundrer til lithografi, etsinger, graveringer og kolografi. Papiret er naturlig aldringsmotstandig. Det har en varmere tone enn Edition, og egner seg for sofistikerte fotografier. Papiret er godt kjent i museumskretser og vil ofte falle i smak der et uttrykk som passer dem er ønskelig. Det har en finkornet overflate, glatt og myk struktur til RAG å være.

Canson Arches BFK Rives 310gr.

Mer enn 500 års historie ligger bak dette tradisjonelle papiret, som er ganske likt Edition på mange måter, men det har en annen overflate. Den er myk som føyel, nesten litt pusete. Det gjør at fargene ser dype ut, nesten stofflige. Jeg mener BFK Rives egner seg særdeles godt til grafiske trykk, der hvor jevne og myke fargeflater kommer til sin rett. Produsert på Arches møllen.

Canson Arches Rag Potographique 210gr & 310gr.

Dette er et fotopapir med 100% bomullsbase. Det har en eksepsjonelt glatt, sensuell og følsom overflate som er oppnådd ved bruk av naturlige mineraler i prosessen. Høy Dmax, og god å håndtere, men ser mer ut som et fotopapir enn de 3 kunstpapirene over.

Canson Arches Platine Fibre Rag 310gr.

Dette er en fortsettelse av Canson sitt kjente 100% bomullspapir Platinum med en ny mikroporørs overflate, som gjør det tradisjonelle mørkeromspapiret tilgjengelig for bruk i digitale printere. Det har en estetikk og følelse som minner om de originale Baryta fiberpapirer, med en sann hvithetsom er oppnådd uten bruk av kjemiske optiske blekemidler. Den har en svært høy Dmax som gjør det godt egnet til både sort – hvitt og fargebilder. Jeg syntes Platine er noe mer nøytralt og egnet til vanlig bruk enn Baryta. Platine har noe mindre struktur og er glattere enn Edition. På Platine brukes det blank sort blekk.

Canson Arches Photo Highgloss Premium RC 315gr.

Dette er et svært blankt papir med et høyglanset utseende, ultraglatt og skinnende. Det er produsert av syrefri alfa-cellulose og dekket (coated) med flere lag med mikroporøs polyethylen coating. Det gir det blankeste papiret tilgjengelig på markedet for tiden. Det gir de mest levende farger og dype sortnivåer jeg har opplevd i print, sammen med en høy skarphet. Papiret kan gjengi opp til ca. 5760 DPI. D

Til sammen gir disse egenskapene et papir med stort fargerom, og egner seg best der hvor slående farger ønskes på bilder hvor gjenskinn og reflekser ikke regnes som et problem.

Arches Aquarelle Rag 310gr.

Verdens ubestridte mest kjente og tradisjonsrike vannfarge (akvarell) papir er også tilgjengelig for digitaltrykk. Det er 100% tekstilfiber med en unik struktur som bringer frem det beste i trykkene. Det har den lengste holdbarheten blant slike produkter, og er et flott fine-art papir. Akvareller, tegninger, pasteller og akryl kommer frem på en meget troverdig måte, jeg har ofte hørt uttrykket «jamen, det ble bedre enn originalen» fra folk som får sine trykk på dette papiret. Jeg mener det er et relativt lett papir å se på hvor vare farger og gode nyanser kommer fint frem.

Canson Arches Baryta Photographique 310gr.

Baryta Photographique er et ekte Baryta papir utviklet for moderne blekkskrivere. Det er et rent hvitt papir produsert av syrefri alfa-cellulose med den samme bariumsulfat overflaten som de gamle sølvhaloid papirene vi brukte i mørkerommet hadde, men det har i tillegg et lag med premium dekning for at blekket skal feste og tørke på den beste måte. Det har bra sortnivå og stor bildeskarphet, og føles og ser ut som estetikken i tradisjonelt Barytapapir. Det egner seg kanskje best for sort hvitt fotografi, men fargebilder kan også se fantastiske ut på dette papiret. Jeg mener det egner seg best til litt tunge bilder, de vare nyanser i pastellene kommer kanskje bedre frem på de andre papirene.

 

Mer om Canson Arches papir og lerret.

Det norske ordet for RAGGED PAPER er klutepapir, og betegner trefritt papir fremstilt av tekstilfibre som bomull, hamp eller lin. Klutepapir er solid og aldringsbestandig, og er også brukt til pengesedler og dokumentpapir. Canson og Arches møllene produserer begge alle sine RAG papirer er av bomullsfibre.

Mould-made er en prosess hvor papirmassen blir tilført en slags sylindrisk ramme med netting, det skjer ved at den roterende runde rammen med netting og filt utenpå, blir senket i et kar, det er et bad med papirmasse, også kalt pulp. Der blir vannet sakte pumpet ut fra innsiden av sylinderen, slik at det blir et undertrykk som trekker papirmassen mot filteret av netting og filt.

Kanskje det er derfor det heter filter, fordi dette har blitt gjort på omtrent denne måten i rundt tusen år eller mer.

Når sylinderen roterer blir den våte og fremdeles ganske løse flaten overført til et belte som også består av filt på netting, som videre blir ført gjennom valser med forskjellige funksjoner, som å forme overflate, sette tykkelse og fasthet, samt tørke papiret. Dette er en kontinuerlig prosess, men kan utmerket brukes til å lage ark med også, et av gangen, som da får en unik kant, papiret får da den størrelsen rammen har.

Det er i hovedsak 3 nivåer av dette:

Håndlaget (hand made paper): I rammer for hånd (Moulds)

Mould-made paper: I saktegående maskinell prosess som etterligner den håndlagde metoden. Typisk hastighet er 1-10 meter pr. min.

Maskinelt produsert papir: (Fourdrinier maskin/prosess) som går med hastigheter opp til mange meter i sekundet. Nesten alt vanlig papir blir laget i slike maskiner.

Papir produsert med mould-made metoden på denne måten beholder kvaliteten og de individuelle trekk fra håndlaget papir, men gir en sikker og jevn kvalitet som gjør det mulig å bruke dem i printere. Håndlaget papir blir laget i flate rammer. Jeg tror det norske ordet for mould er mold eller form, det er altså betegnelsen på en ramme med netting og et filterlag av f. eks. filt hvor papirmassen blir skilt fra vannet den er oppløst i.

Ved bruk av rammer får man det som kalles Deckle edge (Intet norsk ord for dette, nærmest er røff kant), som er en karakteristisk kant, som ikke er revet, men er der hvor det bare ikke var mer papirmasse. Er papiret revet, skåret eller klippet, kalles det ikke lenger en deckle kant.

Filten på beltet og/eller sylinderen som presses mot papiret mens det er vått bestemmer papirets overflatestruktur. Papiret kan senere bli senere valset, pusset eller overflatebehandlet på forskjellige måter. Edition Etching Rag er f. eks ikke overflatebehandlet mekanisk senere i prosessen.

For at blekket skal feste seg til papiret på en optimal måte, blir papiret tilsatt en overflate. Til dette brukes mange forskjellige kjemikalier eller naturprodukter. Edition har en meget spesiell overflate (coating) av en substans de bare kaller resin (harpiks), men jeg antar det er noen andre stoffer i den.

Canson Arches papir er brukt av kjente kunstnere verden over, som bl.a. Picasso, Chagall, Warhol, Ingres, Miro, Pushwagner, Christian Houge og Alechinsky.

Utskrifter printes gjerne på ark i A0, A1, A2, A3 eller A4, eller på rull i bredde 24, 41, 61, 90 eller 111 cm bredde, lengde kan på dem være opp til 15 meter.

 

 

Prising

Jeg priser mitt arbeid etter avtale med kunde.

Jeg bruker ikke oppstartskost, og ingen andre skjulte kostnader. Du vil finne at prisen du betaler her svært konkurransedyktig.

Alle har forskjellige behov, og først når jeg har oversikt over hva som skal gjøres, og vi har funnet beste og rimeligste måte å gjøre det på, kan du få en prisavtale med rabatter etter volum. Under finner du noen eksempler på hva en gjennomsnittskunde kan forvente å betale for klargjøring av fil og print av bilde. De fleste andre lister opp priser på en lang rekke tjenester, men det er ikke lett for en kunde å på forhånd vite hva som skal til for å skape det beste trykket, den diskusjonen koster det ingenting å ha med meg.

Sertifikater

Når man produserer Giclée prints i en serie med begrenset opplag, kan det være fornuftig å dokumentere opplag, metode og andre forhold i et sertifikat man leverer sammen med bildet til kjøper.

Jeg tilbyr mine kunder å utarbeide sertifikater på arbeidene som utføres her, det vil gi kundene trygghet for autentiske arbeider og identiteten til alle viktige parter i vurderingen av kunsten.

Her er et eksempel på hvilke informasjon og garantier som kan uttrykkes i et slikt kunstsertifikat:

  • Kunstnerens navn….
  • Kunstverkets tittel….
  • Original: f. eks: Maleri Digitalisert fil Photoshop arbeide.
  • Org. Bildestørrelse.: f. eks. 70 x 50cm.
  • Eier av original….
  • Rettighetsinnehaver etter åndsverksloven: Aktuelt å avklare særlig med eldre arbeider.
  • Trykkmetode: f. eks.12 farger 2400linjer Giclèe trykk.
  • Trykt på medie f. eks Canson Arches Edition Etching Rag 310 gr.
  • Ark Størrelse: f. eks.42 x 59 cm A2.
  • Bilde størrelse: 36 x 53 cm.
  • Trykt av: f. eks..Rune Stenseth.
  • Opplag: f. eks. 25 nummererte, 2 prøvetrykk

Dette er et ekte trykk produsert etter kunstnerens original og godkjent av kusntner og trykker. Det er trykket på kunstpapirfra Canson Arches, Edition Etching Rag 310gr.Dette er et rent bomullspapir, og det er brukt pigmentert Lucia blekk. Kombinasjonen har etter tester hos Vilhelm Institute er holdbarhet på 100-150 år innendørs dersom bilde ikke utsettesfor direkte sollys.

Rune Stenseth har signert og garanterer for opplysningene og at arbeidet er utført etter de høyeste tekniske standarder og kvaliteter, samt at det ikke blir trykt og signert flere eksemplarer enn oppgitt som opplag og prøvetrykk.

Eier har signert får at produksjonen og salget er gjennomført med de nødvendige tillatelser og rettigheter.

Kunstner har signert får at produksjonen og salget er gjennomført med de nødvendige tillatelser og rettigheter.

Jeg utarbeider sertifikat for hver jobb med alle de relevante og nødvendige opplysinger som skal til for at sertifikatet skal være akseptert og forståelig.

Skriv til meg

4 + 10 =

Send meg filer

Trykk her for upload